A cégnév megválasztásának legfontosabb kritériumai

A cégalapítás elsőre talán bonyolult és körülményes folyamatnak tűnhet, azonban már ez is sokkal egyszerűbb eljárás, mint régen.

Természetesen itt is vannak olyan alapvető szabályozások és információk, amelyekről fontos tájékozódni, mielőtt belevágnánk egy ilyen komoly döntésbe.

Talán elsőre meglepő lehet, de az egyik legfontosabb szempont a cégnév megválasztása.

A cég neve ugyanis megkülönbözteti a vállalkozást más gazdasági társaságoktól, mely kulcsfontosságú tényező.

Cikkünkben most összegyűjtöttük a legfontosabb szempontokat, amelyekre oda kell figyelnie, amikor cégnevet választ gazdálkodó szervezetének!

Alapvető jogi szabályozások

Egy vállalkozás névválasztását több jogi követelmény és jogszabály is megszabja, melyeket lényeges még a cégalapítás folyamatának legelején tisztázni.

A három alapvető cégjogi elv, melyek ilyenkor felmerülnek a cégkizárólagosság, a cégvalódiság és a cégszabatosság elve.

A cégkizárólagosság elve szerint a cégnévnek megkülönböztethetőnek kell lennie, tehát az nem lehet semmiféle módon összetéveszthető más, már korábban nyilvántartásba vett vállalkozások elnevezéseivel.

A különbözőség mellett nem lehet félreérthető sem– főként a tevékenységi körre vonatkozóan –, és nem egyezhet meg a köznyelvben használatos közigazgatási és közhatalmi szervek nevével sem.

A cégvalódiság elve kimondja, hogy az adott cégnév nem lehet félrevezető, és nem állíthat valótlanságot a cég tevékenységével és működésével kapcsolatban.

A cégszabatosság elve pedig a nyelvtani követelményekre vonatkozik, eszerint például a név komponensei a magyar helyesírásnak megfelelően szerepelhetnek csak, illetve az elv szabályozza azt is, hol szerepelhetnek idegen szavak és rövidítések az elnevezésben.

A cégnév 3 komponense 

A vállalkozás elnevezését három fő részre tudjuk osztani:

  • vezérszóra: ez áll az első helyen, ez alapján lehet a céget a leginkább azonosítani és megkülönböztetni, ez lehet akár nem magyar kifejezés, de mozaikszó is;
  • tevékenységi körre utaló jelölésre: ennek az elemnek kell kifejeznie a cég tevékenységét (pl. ipari, számítástechnikai, mezőgazdasági);
  • és a cégforma megjelölésére vonatkozó tagra (pl. Bt., Kft.).

A cég elnevezésének kreatív oldala tehát a vezérszó megválasztásán múlik, amely kapcsán viszont érdemes pár praktikus szemponttal is tisztában lenni.

Mitől lesz jó egy cégnév?

Egy cégnév alapvetően akkor hatásos, ha megragadja az emberek figyelmét, és kitűnik a tömegből.

Éppen ezért érdemes arra törekedni, hogy a leghatékonyabb közlési formával éljünk, tehát legyen feltűnő az elnevezés, de közben egyszerű és világos.

Kerüljük tehát a túlbonyolított, félreérthető kifejezéseket, és érdemes azzal is számolni, hogy adott esetben a nemzetközi piacon is megállja a helyét a név.

Fontos, hogy ne szűkítsük le túlságosan a vállalkozás lehetőségeit, számoljunk tehát a jövőbeli változások és terjeszkedés eshetőségével is a névválasztáskor.

Ezen felül nem árt, ha a cég weboldalának domain nevére is gondolunk előre, és eszerint választunk cégnevet.

Cégalapításban gondolkodik? Jó helyen jár!

Amennyiben cégalapításon gondolkodik, és elakadt akár a névválasztás, akár bármely más folyamat közben, mi támogatást nyújtunk Önnek minden lépésben!

Keressen minket bizalommal, és alapítsa meg cégét a mi segítségünkkel!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.